كاشت مو

كاشت مو

رنگ و مدل موی ما به صورت ما شکل داده و باعث بهتر شدن ظاهرمان میگردد. داشتن موی مناسب و زیبا ، منجر به افزایش و حفظ اعتماد به نفس می شود. از دست دادن موها ضمن اینکه نمای صورت را بهم می ریزد باعث ایجاد اضطراب و استرس در فرد می گردد.
پیوند مو اولین بار در اوایل سال 1950 به طور موفقیت آمیزی انجام شد ولی با توجه به اینکه درهر گرافت حدود 15 – 10 فولیکول مو وجود داشت اغلب نمایی شبیه به عروسک باربی در ناحیه پیوند ایجاد میکرد که یک نمای غیر معمول می بود.
از سال 1990 گروههای گرافتی به 4 – 3 فولیکول مو کاهش پیدا کردند که باعث ایجاد نمای طبیعی تر در کاشت گردید. پیوند مو یک جراحی است که به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی قابل انجام است .
اساس پیوند ، بر پایه تئوری ، دهنده غالب است یعنی فولیکولهای مو در هر جای سر که ابتدائاً رشد کنند صفات ژنتیکی همان محل را خواهند داشت موی های ناحیه پشت سر یا ناحیه اکسی پیتال از جمله نواحی است که تحت تاثیر آلوپسی یا ریزش موی آنروژنیک قرار نمی گیرند و در بیشتر پیوندها موها از ناحیه پس سر برداشت شده و به منطقه ریزش و یا دچار طاسی منتقل می شود که موهای منتقل شده به محل جدید تحت تاثیر ریزش مو قرار نگرفته و به رشد خود ادامه خواهند داد. بیشترین نتیجه طولانی مدت پیوند مو به کسانی است که بعد از پیوند به صورت مداوم مصرف مینوکسیل موضعی یا فیناستراید خوراکی را ادامه دهند.

انتخاب بیمار

l1
انتخاب صحیح فرد کاندید پیوند مو ، با بررسی دقیق قبل از عمل میسر بوده و کلید اصلی در موفقیت محل جراحی پیوند مو محسوب می شود. مواردی که باید بررسی شوند شامل : تاریخچه کامل دارویی و پزشکی – سابقه پیوند مو – سابقه جراحی در ناحیه سر – مشخص کردن علت ریزش مو با انجام معاینه دقیق – تعیین شدن و مرحله رویش مو
وجود معیارهای زیر موفقیت پیوند را بالا می برد :
1 - تراکم مو در ناحیه دهنده بالای 80 واحد فولیکول در سانتی متر مربع باشد (زیر 40 واحد با موفقیت کم همراه خواهد بود )
2 - قطر موهای دهنده بالای 70 میکرون
3 - طاسی در ناحیه پیشانی نسبت به بقیه جاها تغییرات مثبت چشمگیر را به دنبال پیوند به همراه خواهد داشت .
4 - افراد با موهای قرمز و بلوند نسبت به موهای تیره کاندیدهای مناسب تری هم از پیوند مو هستند.

روشهای کاشت

FUI : در تعداد زیادی از بیماران این روش کاشت انجام می شود چون تعداد زیادی فولیکول مو به صورت یک نوار طولی به پهنای 5/7 میلی متر تا 2/1 سانتی متر و به طول کمتر از 30 به تحت بی حسی موضعی از ناحیه اکسی پیتال یا پس سربرداشته می شود و سپس محل برداشت بخیه شده و بخیه ها 10 – 7 بعد برداشت می شود و اسکار ناحیه دهنده به صورت یک نوار خطی باریک زیر موهای پس سر پنهان میگردد.
بلافاصله بعد، جداسازی واحدهای فولیکول مو از نوار برداشت شده آغاز و این واحدهای فولیکولی که حاوی3-4 فولیکول مو است، داخل سرم سالین سرد یا ملایم قرار داد شده و سپس در نواحی گیرنده ، جاسازی می شوند . تعداد واحد فولیکول های جدا شده در هر عمل سن 100 تا 2500 متغیراست .

 l3 l2 

FIT یا FUE : برداشت گروهی فولیکولار از ناحیه پس سر از طریق سوراخهای حدود 1 میلی متر به روش پانچ ، در این روش اسکار قابل مشاهده ای بعد بهبود دیده نمی شود و برای کسانی که علاقه دارند موهای کوتاه داشته باشند و محل زخم دیده نشود یک روش عالی برای پیوند مو است .
این روش نسبت به روش اول زمان بیشتری نیاز دارد و فولیکولهای کمتری در هر مرحله بدست می آید. تعداد واحدهای فولیکول در هر جراحی به میزان ریزش مو و موی دهنده در دسترس و تراکم فولیکولهای مو انتهایی در ناحیه گیرنده وابسته است .

l4

مرحله کاشت

زمانی که واحدها فولیکول از ناحیه دهنده برداشته شده ، پزشک ناحیه دریافت کننده را بی حس می کند وسپس با سوزن های شماره 19 و 20 سوراخهایی در پوست به بزرگی واحدها فولیکول مشخص با زاویه 45 – 30 ایجاد می شود که در واقع این زاویه رشد مورد ناحیه سر را تقلید می کند.

l5
حدود 20 – 10 محل دریافت در هر سانتی متر مربع پوست ناحیه گیرنده ایجاد می شود. بعد از این مرحله 2 – 3 دستیار فولیکولهای مو را با فورسپس در نواحی ایجاد شده جاسازی می کنند. بعد از عمل یک پانسمان شبانه برای محافظت گرفت ها قرار داده می شود. پوشش با یه غیر چسبنده باشد و صبح ها توسط بیمار برداشته شود. مویی که پیوند زده می شود . 6 – 3 ماه بعد ظاهر شده و 14 – 9 ماه بعد رشد کامل می یابد.

 l6 l7   l8

عوارض

عوارض مربوط به دارو و جراحی در پیوند مو شایع نیست . خونرسانی خیلی خوب پوست سر باعث ترمیم سریع زخم و ریسک پایین عفونت می شود.
عوارض آن خونریزی و تورم شدید و التهاب فولیکولهای مو و سردرد و خارش و بی حسی گذرای پوست سر در بعضی از افراد دیده می شود که بسیار ناشایع است .

مراقبت های قبل و بعد از عمل

1 - داروهایی مانند آسپیرین وویتامین E و روغن ماهی و مکمل های غذایی از حدود یک تا دو هفته قبل از عمل باید قطع شوند.
2 - داروهایی مانند وارفارین وپلاویکس با مشورت و اجازه پزشک معالج از چند روز قبل نباید مصرف شوند.
3 - آنتی بیوتیک ها و مسکنهایی که تجویز شده مرتب مصرف شود.
4 - تورم و کبودی در ناحیه پیشانی و پلک ها در عرض چند روز بر طرف می شود
5 - پانسمان محلعمل در روز دوم برداشته شود و بیمار می تواند آب را آرام به روی سر ریخته و بدون آسیب به فولیکولهای کاشته شده سر شستشو دهد.

l10   l9
خواندن 1898 دفعه
Image

دکتر محمد ایمانی

متخصص پوست ، مو و زیبایی


پزشک: دکتر ایمانی
پرسشگر: Elmertet
تاریخ: دوشنبه, 05 مهر 1395 09:39
وضعیت: پاسخ داده شده

پرسش:
با سلام و خسته نباشید... جناب دکتر از سن 18سالگی در گیر بیماری ویتیلیگو هستم و بالای 60درصد بدنم رو درگیر کرده ولی رنگ لکه ها خیلی سفید نیست که تابلو باشه ...اولین سوالم اینه که این لکه ها مگه رنگ های سفیده کم رنگ پر رنگ داره؟ چون الان رنگشون مثل رنگ پوسته خیلی سفیده فرد عادیه... و دومین سوالم...آیا حقیقت داره در بیمارستان رازی آمپول هایی وجود داره و تزریق میکنن و پوست سفید میشه؟ هزینه اش چقدره؟ممنون لطفا پاسخ بدید

آقاي ساسان سلام

اگر بيماري در حال پيشرفت باشد،نقاط جديد بدن كه تازه دارند رنگدانه از دست مي دهند ولي هنوز روند پيشرفت ادامه دارد،خيلي سفيد نيستند،در خصوص سوال دوم،چنين آمپول و درماني وجود ندارد،بهترين درمان براي شما نور درماني هست .

 

دوست عزیز و گرامی من

زمان بهترین و ارزشمندترین هدیه ای است كه می توان به كسی ارزانی داشت.هنگامی كه برای كسی وقت می گذاریم، قسمتی از زندگی خود را به او میدهیم كه باز پس گرفته نمی شود . باعث خوشحالی و افتخار من است كه برای عزیزی مثل شما وقت می گذارم و امیدوارم كه با راهنماییهای اساتید این رشته واظهار نظر شما عزیزان این سایت آموزشی پر بارتر گردد.

اطلاعات تماس