ارتباط تغذيه و جوانی پوست

ارتباط تغذيه و جوانی پوست

افراط در مصرف کربوهیدراتهای نظیر قند و شکر از عوامل موثر در آسیب به پوست محسوب می شود ، زیرا به هنگام تهیه آنها از مواد شیمیایی ای استفاده می شود که پوست را چروکیده و پیر می کنند. میوه ها و سبزیجات تازه جایگزین خوبی هستند . مصرف ماهی و خشکبار را نیز فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید ، هر چه غذا ساده تر باشد ، بهتر است . از سس های غلیظ و کیک های کرم دار یا خامه ای جداً بپرهیزید . به علاوه پوست شما به ویتامین نیاز دارد و این نیاز می تواند به راحتی از طریق یک رژیم متعادل تامین شود. به جز مواردی که پزشک تجویز می کند ،‌ نیاز به مصرف قرص های ویتامین ندارید.

ارتباط تغذیه و پوست چگونه برقرار می شود ؟

رژیم غذایی روزانه ما علاوه بر حفظ سلامتی بدن و ارگانها، نقش زیادی در حفظ زیبایی و سلامت پوست و مو دارد. حتی گاهی بعضی از غذاها را در برخی از بیماری ها توصیه می کنیم . از جمله غذاهای دریایی در بیماری پسوریازیس و یا مصرف آب  فراوان در مورد خشکی و تیرگی دور چشم . مصرف میوه ، سبزی ، آجیل ، ماست ،‌ حبوبات ، تخم مرغ ،‌ روغن های گیاهی ، غلات سبوس دار و آب باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست و ریزش مو می شود و برخی از علائم پیری پوست را نیز از بین می برد.

فرمول رژیم غذایی موثر برای زیبایی پوست و مو

گوشت ماهی حداقل سه بار در هفته : حاوی مقادیر زیادی امگا 3  و ویتامین B12  و آهن است که هر سه این مواد برای تغذیه فولیکول های مو لازم و ضروری است .

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا مثل انار و انواع مغزها از جمله بادام و گردو و پسته ،منابع غنی از روی و سلنیوم می باشند. کمبود روی باعث ریزش مو و سلنیوم نیز یکی از مواد مغذی لازم برای سلامت پوست و مو است . گردو حاوی امگا 3  و اسید آلفالینولئیک است که باعث نرمی مو می شود.

اضافه کردن آویشن ،‌ زنجیل و ریحان به رژیم غذایی : این مواد خاصیت آنتی اکسیدان دارند.

مصرف حبوبات که سرشار از پروتئین ،‌آهن ، روی و بیوتین هستند ، توصیه می شود. باید بدانیم که کمبود بیوتین باعث شکسته شدن مو می شود.

نوشیدن روزانه 4 –2  فنجان چای سبز که حاوی پلی فنل است و از آنتی اکسیدان های فلاونوئید به شمار میرود . نقش قابل ملاحظه ای در حفظ شادابی پوست دارد.

نوشیدن روزانه حداقل 8  لیوان آب برای حفظ رطوبت کافی در پوست ، تاکید می شود.

شیر و محصولات لبنی کم چرب ، منبع خوب کلسیم و پروتئین می باشند که برای سلامتی و رشد مو ضرورت دارد.

باید بدانیم که میوه و سبزی تازه از پیری پوست جلوگیری می کند . سبزی و میوه های هر فصل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که برای حفظ خاصیت آنتی اکسیدان باید میوه ها به صورت تازه و سبزی به صورت نیم پز مصرف گردد.

برای جلوگیری از تغییر محتوایی در مواد غذایی هنگام پخت ، بهترین روش، پختن مواد غذایی کاملاً  تازه، در مدت کم و مصرف سریع آن است .

استفاده از غلات سبوس دار و جوانه گندم: به دلیل داشتن SOD، یا سوپر اکسید دسموتاز به عنوان قوی ترین آنتی اکسیدان مطرح می باشد این ماده از روغن جوانه گندم تهیه می شود.  (سمنو)

مصرف گوجه فرنگی و محصولات آن (سس رب گوجه فرنگی و ... )  به عنوان منبع سرشار از لیکوپن که رایج ترین کاروتنوئید در بدن انسان و یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی محسوب میگردد.

گوشت پرندگان و تخم مرغ از بهترین منابع پروتئین هستند همچنین تخم مرغ حاوی ویتامین Aو B6  ، بیوتین ، B12، روی ، مس و اسید فولیک است که از مواد ضروری و لازم برای سلامت پوست و مو می باشد.

این اصل را نباید فراموش کرد : سوختن درون سلولی مواد غذایی باعث تجمع مواد نیم ساز یا نیم سوخته  و یا همان رادیکال های آزاد شده که باعث عوارض بسیار خطرناکی در سلول می شوند ، وظیفه آنتی اکسیدان ها خنثی کردن این رادیکال های آزاد است .

پیشنهادهایی برای داشتن پوست سالم با میوه های فصل

ویتامین A:  یکی از موادی است که نوسازی پوست را افزایش داده و از چین و چروک در آن جلوگیری می نماید زیرا برای خنثی کردن عناصر مضر پوست نقش آنتی اکسیدان را بازی کرده و از تشکیل چین و چروک در آن جلوگیری و پیشرفت آن را به تاخیر می اندازد . از این رو پوست جوان می ماند.

منابع غنی از ویتامین A:  جگر ،‌شیر ،  زرده تخم مرغ ،‌ ماهی ،‌پنیر ، هویج ،‌کدو حلوایی ، طالبی ، زردآلو ،‌کلم بروکلی ،‌ گریپ فروت ، اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگی شکل سرشار از ویتامین A  هستند.

زغال اخته :  تاثیر بسزایی در از بین بردن چین و چروک پوست دارد. این نوع میوه ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان ها است و از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند

.

چای سبز : حاوی ماده ای به نام کاتچین است که با پیری و آسیب های ناشی از اشعه زیانبار خورشید مقابله می کند . همچنین چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ها است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از پوست محافظت می نماید. رادیکالهای آزاد مولکولهایی هستند که از طریق DNA  در داخل سلول موجب بروز سرطان می شوند. لذا چای سبز به دلیل داشتن ترکیبی موسوم به پلی فنول ها علاوه بر نابود کردن رادیکال های آزاد با تسریع مرگ سلولهای سرطانی از سلولهای سالم نیز محافظت می کنند و سبب تقویت عملکرد ایمنی و کاهش ابتلا به برخی از انواع سرطان ها می شود.

ویتامین C: به بدن کمک می کند تا با عفونت ها و بیماریها مقابله کند. این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت کرده و بهبود بیماری ها را نیز تسریع می بخشد. همچنین ویتامین C  برای ساختن کلاژن ضروری است و کلاژن به پوست کمک می کند تا بدون چین و چروک باقی بماند. مرکبات ، توت ها ، گوجه فرنگی ، گل کلم ، کلم بروکلی از جمله مواد غنی از این ویتامین است .

ماهی : حاوی ماده ای به نام آکستانتین بوده که به پوست خاصیت الاستیسیته می بخشد و مصرف آن در جلوگیری از چین و چروک پوست موثر است . نه تنها ماهی بلکه تمام محصولات دریایی از جمله خرچنگ ، میگو ، صدف و ... در ایجاد سلامتی پوست موثر هستند.

ماهی های چرب ، غنی ترین منابع امگا 3 هستند که عبارتند از : ماهی ماکرو ،‌شاه ماهی ،  ماهی آزاد ،‌تن قرمز ، قزل آلا و ماهی کولی

میوه و سبزی برای زیبایی پوست

میوه هایی مثل انگور بویژه انگور قرمز ،  پرتقال ،‌گریپ فروت ، خیار ، تمشک ، شاه توت ، توت فرنگی ،‌زرشک ،‌گوجه فرنگی در خدمت زیبایی و طراوت پوست شما هستند. پس پیشنهاد می شود تا جایی که ممکن است میوه ها و سبزیجات تازه میل کنید تا پوستی شاداب داشته باشید.

گذر زمان ، آلودگی هوا ، آسیب های خورشید ،‌ لطافت و درخشندگی پوست را به تاراج می برد اما تغذیه سالم موجب مقابله با این رخدادهای ناگوار خواهد شد.

خواندن 3713 دفعه
Image

دکتر محمد ایمانی

متخصص پوست ، مو و زیبایی


پزشک: دکتر ایمانی
پرسشگر: Elmertet
تاریخ: دوشنبه, 05 مهر 1395 09:39
وضعیت: پاسخ داده شده

پرسش:
با سلام و خسته نباشید... جناب دکتر از سن 18سالگی در گیر بیماری ویتیلیگو هستم و بالای 60درصد بدنم رو درگیر کرده ولی رنگ لکه ها خیلی سفید نیست که تابلو باشه ...اولین سوالم اینه که این لکه ها مگه رنگ های سفیده کم رنگ پر رنگ داره؟ چون الان رنگشون مثل رنگ پوسته خیلی سفیده فرد عادیه... و دومین سوالم...آیا حقیقت داره در بیمارستان رازی آمپول هایی وجود داره و تزریق میکنن و پوست سفید میشه؟ هزینه اش چقدره؟ممنون لطفا پاسخ بدید

آقاي ساسان سلام

اگر بيماري در حال پيشرفت باشد،نقاط جديد بدن كه تازه دارند رنگدانه از دست مي دهند ولي هنوز روند پيشرفت ادامه دارد،خيلي سفيد نيستند،در خصوص سوال دوم،چنين آمپول و درماني وجود ندارد،بهترين درمان براي شما نور درماني هست .

 

دوست عزیز و گرامی من

زمان بهترین و ارزشمندترین هدیه ای است كه می توان به كسی ارزانی داشت.هنگامی كه برای كسی وقت می گذاریم، قسمتی از زندگی خود را به او میدهیم كه باز پس گرفته نمی شود . باعث خوشحالی و افتخار من است كه برای عزیزی مثل شما وقت می گذارم و امیدوارم كه با راهنماییهای اساتید این رشته واظهار نظر شما عزیزان این سایت آموزشی پر بارتر گردد.

اطلاعات تماس